Noi reglementări privind contribuția de asigurări sociale de sănătate
Începând cu data de 1 septembrie 2025, se vor implementa reglementări noi referitoare la reținerea contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru anumite categorii de persoane beneficiare de indemnizații de stat. Această modificare va afecta, printre altele, statutul coasiguraților, care vor pierde calitatea de persoane asigurate fără obligații financiare. Accesul la servicii medicale decontate va deveni astfel condiționat de o plată lunară.
Categorii de persoane afectate
Noile prevederi vor influența un număr semnificativ de cetățeni, inclusiv persoane vulnerabile, cum ar fi pensionarii cu venituri reduse și alți beneficiari ai sprijinului social. Proiectul de lege care include aceste măsuri fiscal-bugetare are ca scop stabilizarea finanțelor publice prin limitarea cheltuielilor permanente și implementarea unor măsuri fiscale specifice.
Avertismentele medicilor de familie
Medicii de familie au subliniat riscurile asociate cu aceste modificări legislative. Doctorul Mihnea Stroe, președintele Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de Familie, a declarat: „Sunt două categorii de persoane care vor suferi din cauza acestor modificări: persoanele coasigurate și pensionarii coasigurați. Vârstnicii, în special, nu își vor putea permite să plătească o contribuție individuală, așa cum s-a menționat de către autorități.”
Stroe a adăugat că este esențial ca toți coasigurații să fie informați despre necesitatea de a-și face propria asigurare pentru a rămâne în sistemul de sănătate. De asemenea, el a solicitat accesul la datele persoanelor vulnerabile din registrele Caselor de Asigurări de Sănătate pentru a putea comunica eficient despre aceste modificări.
Propunerea de calcul pentru contribuția CASS
În ceea ce privește impactul asupra pensionarilor coasigurați, Mihnea Stroe a transmis Guvernului o variantă de calcul. Aceasta sugerează ca plata lunară necesară pentru menținerea statutului de asigurat să fie un procent din pensia soțului sau soției asigurat. „Astfel, contribuția ar putea fi mai suportabilă, permițându-le oamenilor să rămână în sistemul de sănătate, având în vedere că pacienții vârstnici necesită frecvent consulturi medicale.”
Ce trebuie să știe coasigurații
Începând cu 1 septembrie 2025, coasigurații, inclusiv soții/soțiile sau părinții fără venituri, asigurați printr-un membru al familiei, nu vor mai beneficia de asigurare de sănătate. Pentru a continua să primească servicii medicale în cadrul CNAS, aceștia vor trebui să se asigure individual, prin depunerea Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice.
Este esențial să se acorde atenție acestor modificări și să se ia măsuri corespunzătoare pentru a asigura continuitatea accesului la servicii medicale pentru persoanele afectate.
Modificări în sistemul de asigurări sociale de sănătate
Persoanele care sunt în prezent coasigurate la sănătate nu vor mai avea obligația de a se asigura la sistemul asigurărilor sociale de sănătate începând cu data de 1 septembrie. Totuși, în absența plății contribuției, aceste persoane nu vor mai putea beneficia de servicii medicale decontate de Casa de Asigurări de Sănătate.
Reținerea contribuției la asigurările sociale de sănătate
Începând cu venitul aferent lunii august, se va reține la sursă contribuția la asigurările sociale de sănătate (CASS) din indemnizațiile primite lunar de către beneficiari, acestea fiind plătite de instituțiile subordonate Ministerului Muncii. Categoriile vizate includ:
- Părinți aflați în concediu de creștere a copilului, pentru indemnizația lunară acordată;
- Persoane fizice aflate în concediu de acomodare, în cadrul procedurii de adopție;
- Persoane care beneficiază de indemnizație de șomaj sau alte drepturi de protecție socială din bugetul asigurărilor pentru șomaj, conform legii;
- Persoane fizice care primesc venit minim de incluziune;
- Oameni care beneficiază de ajutor de incluziune și ajutoare pentru familiile cu copii, conform Legii nr. 196 din 2016;
- Persoanele persecutate politic, deportate, veterani și revoluționari.
De asemenea, personalul monahal al cultelor recunoscute, aflat în evidența Secretariatului de Stat pentru Culte, nu va mai fi asigurat la sistemul asigurărilor sociale de sănătate fără plata CASS.
Modalitatea de plată a contribuției
O noutate importantă este că plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, datorată pentru fiecare persoană care optează pentru această asigurare, se va realiza în două tranșe:
- 25% din contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată, la data depunerii declarației prin care se exercită opțiunea;
- 75% din contribuția de asigurări sociale de sănătate, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui în care s-a exercitat opțiunea.