Connect with us

Alegeri prezidențiale 2025. Cheltuieli record în timpul campaniei pentru primul tur. Ce buget au avut George Simion și Nicușor Dan?

Ultima Oră

Alegeri prezidențiale 2025. Cheltuieli record în timpul campaniei pentru primul tur. Ce buget au avut George Simion și Nicușor Dan?

Alegeri prezidențiale 2025. Cheltuieli record în timpul campaniei pentru primul tur. Ce buget au avut George Simion și Nicușor Dan?

Alegerea Președintelui din 2025: Cheltuieli și Venituri Record

Alegerile prezidențiale din 2025 au stabilit un nou record în ceea ce privește veniturile și cheltuielile raportate de candidați, conform unei analize efectuate de Expert Forum. Cei care au ajuns în turul al doilea, George Simion și Nicușor Dan, au raportat fiecare cheltuieli de câte 20 de milioane de lei. Cel mai substanțial buget a fost, cu siguranță, cel al campaniei lui Crin Antonescu, candidatul coaliției, care a atins suma impresionantă de 80 de milioane de lei.

Venituri și Cheltuieli în Campania Electorală

În timpul campaniei pentru turul I al alegerilor prezidențiale din 2025, candidații au reușit să strângă venituri totale de 180 de milioane de lei, în timp ce cheltuielile s-au ridicat la 144 de milioane de lei, conform analizei Expert Forum. Experții electorali au subliniat că aceste alegeri sunt cele în care competitorii au declarat cele mai mari venituri și cheltuieli până în prezent, etichetându-le drept „cele mai costisitoare alegeri prezidențiale”. Spre comparație, în primul tur din 2024, veniturile au fost de aproximativ 110 milioane de lei, iar cheltuielile au fost de 88 de milioane de lei. Este important de menționat că unul dintre candidații de anul trecut, Călin Georgescu, nu a raportat nici venituri, nici cheltuieli.

Transparența în Finanțarea Campaniilor

Analiza Expert Forum evidențiază că publicul poate observa doar sumele raportate de candidați, fără a avea acces la informații referitoare la donatori sau la persoanele/entitățile care au oferit împrumuturi. „Aceste raportări ar trebui să includă sursa veniturilor (numele donatorului sau a persoanei/entității care a acordat un împrumut), în special pentru sumele semnificative”, subliniază analiza.

Detalii despre Bugetul lui Crin Antonescu

Crin Antonescu, candidatul coaliției PSD-PNL-UDMR, care nu a reușit să obțină suficiente voturi pentru a accede în turul al doilea, a avut un buget de campanie de 80 de milioane de lei. PSD a fost principalul contributor, cu 76,4 milioane de lei, iar UDMR și PNL au contribuit cu 2,4 milioane, respectiv 2 milioane de lei. Fondurile partidelor au fost obținute din „surse private, fără subvenții”, potrivit analizei.

Expert Forum menționează că, având în vedere că Crin Antonescu a beneficiat de contribuții semnificative din partea partidelor, reprezentând aproape 45% din totalul fondurilor declarate, acest lucru a influențat echilibrul electoral și i-a oferit un avantaj de vizibilitate, chiar dacă nu a reușit să se califice pentru turul al doilea.

Cheltuielile Campaniei lui George Simion

George Simion, câștigătorul turului I, a avut venituri de 38,94 milioane de lei, provenind din contribuții personale și prin intermediul AUR. Campania lui a fost finanțată cu 26,9 milioane de lei de către AUR, bani care au fost obținuți prin împrumuturi. George Simion a avut al doilea buget de campanie ca mărime, după cel al lui Crin Antonescu. Cheltuielile pentru campania sa au fost de 20,12 milioane de lei, majoritatea acestei sume fiind alocată promovării în mediul online.

Cheltuielile candidaților în campania electorală

Nicușor Dan, contracandidatul lui George Simion în turul al doilea al alegerilor, a cheltuit 20.39 milioane de lei dintr-un buget total de 20.43 milioane de lei. Conform raportărilor către Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), fondurile pentru campania lui Nicușor Dan au provenit din împrumuturi. Analiza realizată de Expert Forum arată că cea mai mare parte a cheltuielilor, 15 milioane de lei, a fost direcționată către promovarea online.

Victor Ponta și bugetul său de campanie

Victor Ponta nu a reușit să avanseze în turul al doilea, în ciuda cheltuielilor sale superioare celor ale lui Simion și Dan. Bugetul de campanie al acestuia a fost de 34.62 milioane de lei, din care a utilizat 34.58 milioane de lei. Majoritatea fondurilor provin, de asemenea, din împrumuturi. Similar cu alți candidați, Ponta a alocat o sumă semnificativă, de 21 milioane de lei, pentru promovarea în mediul online. Datorită obținerii unui procent de 13% din voturi, suma cheltuită va fi decontată de stat, întrucât a depășit pragul de 3% necesar.

Candidați care nu vor putea recupera cheltuielile

În contrast, există candidați care nu vor putea recupera cheltuielile din bugetul statului, deoarece au obținut rezultate sub pragul de 3% în prima rundă a alegerilor. Aceștia includ pe Lavinia Șandru, cu cheltuieli de 2.8 milioane de lei, Daniel Funeriu, cu 257.000 de lei, John Ion Banu Muscel, cu 465.000 de lei din fonduri proprii, Christian Terheș, cu 200.000 de lei și Silviu Predoiu, cu 40.000 de lei.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in Ultima Oră

Advertisement
To Top