Connect with us

APIA consideră că noul Ghid „Rabla” nu se aliniază cerințelor pieței auto. „Vom continua să ocupăm ultimul loc în Europa la mașini electrice.”

Ultima Oră

APIA consideră că noul Ghid „Rabla” nu se aliniază cerințelor pieței auto. „Vom continua să ocupăm ultimul loc în Europa la mașini electrice.”

APIA Contestă Ghidul de Finanțare pentru Programul „Rabla” 2025

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a exprimat nemulțumirea față de varianta curentă a Ghidului de finanțare pentru Programul „Rabla” 2025, recent lansat în consultare publică de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP). APIA consideră că prevederile acestui document nu satisfac nevoile actuale ale pieței și pot întârzia procesul de electrificare a transportului rutier din România.

Reprezentanții APIA au subliniat necesitatea unei subvenții adecvat calibrate pentru vehiculele electrice, menționând efectele negative resimțite în 2024. Aceasta a fost marcată de o reducere drastică a sprijinului financiar, care a condus la o scădere de 32,2% a pieței de automobile electrice, plasând România pe ultimul loc în Uniunea Europeană în acest sector. De asemenea, înmatriculările de vehicule electrice în primele două luni din 2025 au scăzut cu 31% față de aceeași perioadă din 2024, un fapt îngrijorător, având în vedere că 2024 a fost deja un an problematic din cauza scăderii cererii.

În contrast, la nivelul Uniunii Europene, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 37% în prima lună a anului 2025. Această diferență semnificativă subliniază stagnarea României în procesul de tranziție către mobilitatea electrică, existând riscul de a deveni un caz izolat în acest context.

Propunerile APIA pentru Îmbunătățirea Programului „Rabla”

În acest cadru, APIA reiterează propunerile anterioare adresate Guvernului și Ministerului Mediului, printre care se numără menținerea și majorarea subvenției pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro în 2025 și 7.500 de euro în 2026, urmate de o reducere treptată până în 2030. De asemenea, APIA sugerează creșterea plafonului maxim al prețului de achiziție eligibil prin programul „Rabla” la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflația și a facilita accesul consumatorilor la vehicule electrice performante.

O altă recomandare este reducerea perioadei minime de păstrare a unui autoturism achiziționat prin program, de la 3 ani la 1 an, în scopul stimulării unei piețe dinamice și a facilitării accesului mai multor consumatori la mobilitatea electrică.

Oficialii APIA susțin că, fără măsuri eficiente și o colaborare strânsă cu Comisia Europeană, România riscă să continue să se situeze pe ultimul loc în rândul statelor europene în ceea ce privește tranziția către mobilitatea electrică, afectând astfel atât consumatorii, cât și competitivitatea industriei auto locale.

Detalii despre Ghidul „Rabla” Propus

Ministerul Mediului a lansat pe 5 martie, în consultare publică, Ghidul pentru „Programul pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră”, cunoscut sub denumirea de „Rabla”. Conform documentului, cuantumul ecotichetului pentru cumpărătorii de autoturisme 100% electrice va rămâne la 25.500 de lei (aproximativ 5.000 de euro), similar cu cel din 2024. De asemenea, se vor acorda 7.000 de lei pentru alte categorii de vehicule, detalii suplimentare urmând a fi discutate în cadrul consultării publice.

Sprijin financiar pentru achiziția de motociclete și autovehicule ecologice

În cadrul unui nou program de susținere a mobilității ecologice, autoritățile anunță un ajutor financiar semnificativ pentru cei care doresc să achiziționeze motociclete sau autovehicule noi. Această inițiativă vizează stimularea utilizării mijloacelor de transport mai puțin poluante și încurajarea tranziției către soluții de mobilitate durabilă.

Subvenții pentru autovehicule cu propulsie termică și hibrid

Persoanele care optează pentru achiziția unui autovehicul nou dotat cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă) sau hibrid vor beneficia de un sprijin financiar de 10.000 de lei. Această sumă este destinată să faciliteze accesul la tehnologii mai prietenoase cu mediul, încurajând astfel reducerea emisiilor poluante.

Stimulente pentru vehicule electrice și plug-in hibride

În plus, cei care aleg să cumpere un autovehicul plug-in hibrid sau o motocicletă electrică vor primi o subvenție mai mare, de 13.000 de lei. Această măsură are rolul de a sprijini tranziția către electrificarea transportului, contribuind astfel la un mediu mai curat și mai sănătos.

Impactul programului asupra mobilității durabile

Implementarea acestor stimulente financiare este așteptată să aibă un impact pozitiv asupra mobilității urbane, încurajând cetățenii să adopte soluții de transport mai ecologice. Prin sprijinirea achiziției de vehicule mai puțin poluante, autoritățile își propun să reducă amprenta de carbon și să îmbunătățească calitatea aerului.

Aceste măsuri sunt parte dintr-o strategie mai amplă de promovare a sustenabilității și a inovației în domeniul transporturilor, având ca obiectiv final crearea unui mediu mai curat pentru generațiile viitoare.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in Ultima Oră

Advertisement
To Top