Proiect de Hotărâre pentru Reglementarea Publicității Electorale
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a inițiat consultarea publică a unui proiect de Hotărâre care stabilește reguli pentru publicitatea electorală în cadrul alegerilor prezidențiale din luna mai. Această reglementare se aplică exclusiv materialelor publicitare plătite, deși acest aspect nu este menționat explicit în document. Expertiza unui specialist consultat subliniază că propunerea nu abordează eficient problema campaniilor mascate desfășurate pe platformele online.
Detalii despre Hotărârea AEP
Hotărârea, făcută publică recent, completează o Ordonanță de Urgență aprobată de Guvern la începutul anului, având ca scop organizarea alegerilor prezidențiale din mai. Aceasta oferă clarificări cu privire la cadrul de aplicare, referindu-se la Regulamentul pentru transparență politică, ce va deveni efectiv din octombrie 2025.
Critici și Îngrijorări
Mădălina Voinea, expert în monitorizarea dezinformării și a campaniilor electorale, a evidențiat problemele generate de Ordonanța de Urgență anterioară, care nu distinge clar între publicitatea electorală și postările obișnuite ale cetățenilor pe rețelele de socializare. Aceasta a determinat o reacție din partea susținătorilor lui Călin Georgescu, care s-au temut de posibile amenzi pentru exprimarea susținerii lor online.
Definiții și Limitări
Conform reglementărilor, se face referire exclusiv la publicitatea politică plătită, fără a include comunicările organice despre politicieni. Totodată, Hotărârea clarifică faptul că anumite comunicări jurnalistice nu sunt considerate materiale publicitare politice.
Provocări Persistente
Însă, expertul subliniază o problemă majoră care rămâne nerezolvată: riscul campaniilor mascate. Mădălina Voinea a accentuat necesitatea de a preveni utilizarea conturilor false și a rețelelor automate în promovarea candidaților. În alegerile prezidențiale din 2024, care au fost anulate, au existat deja scandaluri legate de utilizarea acestor metode necorespunzătoare.
Reguli pentru Promovare
Hotărârea AEP abordează aceste aspecte în Articolul 8, stipulând că plângerile legate de acțiunile de promovare a materialelor publicitare politice prin tehnici manipulative, inclusiv prin utilizarea conturilor false sau a rețelelor de conturi automatizate, vor fi luate în considerare. Această reglementare are rolul de a asigura o desfășurare corectă și transparentă a campaniilor electorale.
Reglementări privind publicitatea electorală pentru alegerile din 2025
Articolul 8 stipulează că problemele legate de entități independente se rezolvă prin deciziile birourilor electorale. O expertă a subliniat faptul că în mediul online există campanii de manipulare care nu sunt detectate sau sancționate corespunzător de instituții, în colaborare cu rețelele sociale. Aceasta a menționat dificultatea de a identifica cine a finanțat campania lui Georgescu, lăsând astfel Biroul Electoral Central (BEC) cu sarcina de a evalua aspecte legate de capacitatea digitală. Potrivit acesteia, este o provocare majoră să se adune dovezi despre rețele automatizate de conturi și să se demonstreze celor de la BEC pentru a lua măsuri. Expertul consideră că nu există o capacitate adecvată de monitorizare și că implementarea unor asemenea măsuri ar fi utopică.
Conținutul Hotărârii
Hotărârea abordează modul în care ar trebui să se desfășoare publicitatea electorală în timpul campaniei pentru alegerile prezidențiale din 2025, care va începe cu o lună înainte de 4 mai 2025, data primului tur.
Conform documentului publicat în transparență decizională, un „material publicitar politic” trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- a) să fie pregătit, editat, plasat, promovat, publicat, distribuit și/sau difuzat în campania electorală de către un actor politic;
- b) să fie un material scris, tipărit, audio, video sau o imagine, indiferent de mediul de diseminare;
- c) să îndemne alegătorii, direct sau indirect, să voteze sau să nu voteze un candidat, fie el independent sau parte a unui partid politic, alianțe politice, organizații ale cetățenilor aparținând minorităților naționale, sau al unei alianțe electorale, clar identificat.
De asemenea, materialele electorale publicitare trebuie să conțină:
- a) o indicație că reprezintă un material publicitar politic;
- b) informații despre candidatul sau formațiunea politică pentru care este pregătit materialul, inclusiv numele și adresa de e-mail, precum și adresa poștală a candidatului, atunci când aceasta este publică, sau adresa sediului, în cazul formațiunilor politice;
- c) o mențiune despre tehnicile de vizare a unui public-țintă utilizate, conform reglementărilor europene, atunci când este cazul;
- d) o mențiune că sumele cheltuite pentru materialul publicitar respectă legislația în vigoare;
- e) o mențiune, după caz, că materialul publicitar a fost promovat electoral sau că a beneficiat de promovare electorală plătită;
- f) codul unic de identificare al mandatarului financiar înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă, conform legislației relevante.
Proiectul de reglementare este în consultare publică până pe 21 februarie.