Declarațiile Ministrului Educației privind performanțele liceale
Ministrul Educației, Daniel David, a subliniat marți că performanțele elevilor la nivel liceal nu sunt satisfăcătoare. Deși tinerii care intră în sistemul de învățământ au inteligență și creativitate comparabile cu cele din alte țări vestice, rezultatele lor nu reflectă aceeași performanță. Potrivit ministrului, acest fenomen se datorează faptului că modelele educaționale actuale din licee nu mai sunt adecvate și necesită reforme. Aceasta este motivul pentru care au fost formulate propuneri pentru noile planuri cadru de învățământ liceal.
Presiunea legislativă și curriculară
În cadrul unei dezbateri publice referitoare la proiectele de planuri cadru pentru învățământul liceal, Daniel David a menționat că inițiativa a fost demarată sub o presiune semnificativă. „Este o presiune legală. Noua lege necesită o regândire a Bacalaureatului, ceea ce impune ajustarea disciplinelor și a relației acestora cu examenul de bacalaureat. De asemenea, există o presiune legată de volumul de muncă pe care îl suportă elevii noștri”, a explicat el.
Ministrul a adăugat că, indiferent de evaluările internaționale precum PISA, performanțele liceale sunt îngrijorătoare. „Avem tineri inteligenți și creativi, dar rezultatele lor nu sunt pe măsura așteptărilor. Acest lucru sugerează că modelele educaționale actuale nu mai sunt potrivite și că trebuie să le schimbăm”, a afirmat Daniel David.
Reacțiile la propunerile de reformă
Ministrul Educației a menționat că, după ce a inițiat dezbaterea publică pentru noile planuri cadru, a primit reacții variate, de la critici acerbe la aprecieri entuziaste. „În primele zile, am observat reacții foarte polarizate. Oamenii au fost fie foarte critici, fie extrem de laudativi, dar aceasta nu m-a impresionat. Important este că am deschis o perioadă de consultare serioasă și că suntem deschiși la analize constructive”, a spus el.
Descentralizarea în educație
Un alt punct important pe agenda ministrului a fost descentralizarea în educație. Daniel David a explicat că, o dată cu implementarea noilor planuri cadru, ministrul nu va mai decide numărul de ore de predare și obligativitatea acestora la nivel național. „Descentralizarea este esențială. Nu va mai fi ministrul care stabilește din birou numărul de ore pentru toate școlile din țară. Aproximativ 15% din ore au fost descentralizate, iar elevii vor avea libertatea de a alege”, a concluzionat el, subliniind importanța flexibilității în curriculumul de specialitate.
Decentralizarea în Educație: O Provocare pentru Sistemul Școlar
În cadrul unui recent discurs, Daniel David, ministrul Educației, a abordat subiectul descentralizării în sistemul educațional, ridicând întrebări importante despre nivelul adecvat al acesteia în contextul actual. El a subliniat: „Este această descentralizare prea amplă pentru stadiul în care ne aflăm acum?”
Ministrul a subliniat importanța alegerii elevilor și părinților în procesul educațional, întrebându-se dacă aceștia vor opta pentru calea mai ușoară. De asemenea, a menționat necesitatea recentralizării anumitor aspecte, astfel încât să se poată dezvolta un sistem modern care să vizeze educația personalizată. David a explicat că școlile cu același profil, cum ar fi cele de matematică-informatică, ar trebui să aibă libertatea de a-și personaliza curriculumul, fie că se axează mai mult pe matematică sau pe informatică.
Echilibrul între Componentele Educației
Daniel David a evidențiat importanța echilibrului între patru componente esențiale pentru formarea tinerilor. El a declarat că dorește ca elevii să finalizeze liceul ca specialiști bine pregătiți, cu un nivel de calificare de trei-patru, dar și ca cetățeni echilibrați din punct de vedere psihologic și mulțumiți de viața lor.
„Civilizația noastră s-a construit pe doi piloni fundamentali: știință și religie, iar ambele sunt esențiale”, a explicat ministrul. El a subliniat, de asemenea, importanța culturii naționale în educație, menționând lipsa studiului geografie și istoriei României în ultimele două decenii. David a propus o regândire a acestor discipline, inclusiv a gramaticii, pentru a asigura o comunicare corectă în limba română.
În plus, ministrul a adus în discuție necesitatea de a include în curriculum discipline care să pregătească elevii pentru viață. El a menționat problemele actuale, cum ar fi consumul de droguri, comportamentele alimentare nesănătoase și agresivitatea, subliniind importanța consilierii și orientării în școli. David a propus măsuri noi pentru promovarea unui stil de viață sănătos, pentru a aborda aceste provocări actuale.