Un adolescent din Țările de Jos vorbește o limbă străină după anestezie
Un tânăr de 17 ani din Țările de Jos a avut o experiență neobișnuită în urma unei intervenții chirurgicale la genunchi. După ce s-a trezit din anestezie, băiatul a început să comunice exclusiv în engleză, neavând cunoștință de limba sa maternă, olandeza, și nefiind capabil să își recunoască părinții. Medicii au diagnosticat situația sa cu Sindromul Limbii Străine (FLS – Foreign Language Syndrome), o afecțiune rară, întâlnită în doar câteva cazuri pe glob.
Intervenția chirurgicală și trezirea din anestezie
Adolescentul a fost internat într-un spital din Țările de Jos pentru o operație la genunchi, în urma unei accidentări suferite în timpul unui meci de fotbal. Intervenția a decurs bine, însă, la trezirea din anestezie, pacientul a început să vorbească doar în engleză, insistând repetat că se află în Statele Unite. Până în acel moment, el utilizase limba engleză doar la școală.
Mai îngrijorător, adolescentul nu și-a recunoscut părinții și nu putea să înțeleagă sau să vorbească olandeza. Raportul medical întocmit de medici a relevat că tânărul nu avea un istoric de probleme psihiatrice și nici antecedente medicale relevante în familie.
Observațiile echipei medicale
Asistenta care a observat că adolescentul vorbea în engleză nu s-a alarmat inițial, presupunând că acesta ar putea experimenta delir de trezire, o stare de confuzie ce poate apărea în timpul recuperării din anestezie. Cu toate acestea, după câteva ore în care pacientul nu reușea să folosească deloc olandeza, echipa medicală a solicitat un consult psihiatric.
Specialiștii care l-au evaluat au descoperit că adolescentul era calm și atent, răspunzând la întrebări doar în limba engleză, cu un accent olandez. După un timp, a început să ofere răspunsuri scurte în olandeză, dar cu dificultate.
Diagnosticul de FLS
După evaluarea neurologică completă efectuată de un specialist, nu au fost identificate anomalii. La 18 ore după operație, adolescentul a reușit să înțeleagă olandeza, deși nu putea încă să o vorbească. A doua zi, când câțiva prieteni l-au vizitat, a început din nou să comunice fluent în limba sa maternă.
Deoarece revenirea sa la olandeza s-a produs spontan, medicii nu au considerat necesare teste neuropsihologice sau electroencefalograme. Pacientul a fost externat la trei zile după intervenție.
Cazuri rare de FLS în lume
Sindromul Limbii Străine este extrem de rar, fiind documentate doar nouă cazuri în literatura medicală. Majoritatea pacienților afectați erau bărbați albi care au început să vorbească într-o limbă străină învățată mai târziu în viață, fără a fi bilingvi în copilărie. În unele cazuri, sindromul a apărut după administrarea anesteziei.
Autorii raportului au observat că efectele anestezicelor asupra cogniției și eliminarea acestora din sistemul nervos central pot duce la delir de trezire. Astfel, specialiștii nu sunt siguri dacă sindromul limbii străine reprezintă o afecțiune distinctă sau este doar o consecință temporară a intervenției chirurgicale.
Un sindrom rar întâlnit la adolescenți
Recent, cercetătorii au semnalat un caz rar de sindrom de delir de trezire (FLS) la un adolescent, subliniind că acesta este un fenomen neobișnuit în rândul copiilor. Aceștia consideră că ar putea fi primii care documentează oficial o astfel de situație în această categorie de vârstă.
Cazuri similare identificate
În cadrul cercetării, autorii au identificat un total de opt cazuri similare, în care pacienții au început brusc să comunice într-o altă limbă. Aceasta contrazice tendința obișnuită de a adopta un accent străin, care este asociată cu o altă afecțiune numită sindromul accentului străin (FAS).
Despre sindromul accentului străin
FAS este o condiție rară în care pacienții își schimbă involuntar pronunția, dând impresia că vorbesc cu un accent diferit de cel nativ. Deși această afecțiune este frecvent asociată cu leziuni cerebrale, nu toate cazurile sunt legate de astfel de traumatisme.
Aceste descoperiri subliniază complexitatea și diversitatea manifestărilor neurologice, oferind noi perspective asupra modului în care funcționează limbajul și comunicarea în contextul afectării cerebrale.