Guvernul adoptă o ordonanță de urgență pentru guvernanța corporativă a întreprinderilor publice
În data de marți, Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență care aliniază legislația referitoare la guvernanța corporativă a întreprinderilor publice cu cerințele impuse de Comisia Europeană. Scopul noilor reglementări este de a spori transparența și de a diminua dependența acestor întreprinderi de subvențiile din bugetul de stat. Această măsură reprezintă, de asemenea, un jalon important în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), pe care România trebuie să-l îndeplinească pentru a solicita plata numărul 3.
Comisia Europeană a semnalat că anumite jaloane din cererea de plată numărul 3 nu au fost îndeplinite de România. Printre acestea se numără îmbunătățirea guvernanței corporative a companiilor energetice de stat, pentru care suma suspendată se ridică la aproximativ 300 de milioane de euro, precum și implementarea politicilor de guvernanță corporativă pentru întreprinderile de stat și numirea conducerii la Agenția Națională de Monitorizare și Evaluare a Întreprinderilor Publice (AMEPIP), sumă suspendată estimată la aproximativ 400 de milioane de euro.
Modificări esențiale aduse prin ordonanța de urgență
În acest context, Executivul a adoptat ordonanța de urgență care modifică și completează ordonanța de urgență 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, precum și Legea 187/2023, având în vedere necesitatea de a abroga anumite dispoziții din acte normative anterioare. Conform comunicatului de presă emis de Guvern, această inițiativă este în conformitate cu cerința de a implementa un cadru clar și transparent pentru selecția și mandatul administratorilor entităților publice.
Noua ordonanță prevede ca procedura de selecție pentru membrii consiliilor de administrație (CA) și consiliilor de supraveghere (CS) să fie finalizată într-un termen maxim de 150 de zile. De asemenea, este interzis ca membrii CA și CS să fie angajați ai societăților respective, asigurând astfel o separare a funcțiilor.
Criterii de selecție și profesionalizare a managementului
Printre modificările semnificative aduse de ordonanța de urgență se numără stabilirea unor criterii de selecție mai clare și mai stricte, menite să asigure transparența, competiția liberă și responsabilitatea publică. În acest sens, membrii comisiilor de selecție nu pot avea relații de coordonare sau subordonare cu candidații la funcții, iar în caz de incompatibilitate, conducătorul autorității publice va dispune înlocuirea acestora.
Pentru a spori profesionalizarea managementului, s-a introdus cerința ca atât conducătorii AMEPIP, cât și membrii consiliilor de administrație și supraveghere să dețină o diplomă de licență. Președintele și vicepreședinții AMEPIP sunt obligați să aibă cel puțin 10 ani de experiență profesională în domeniile economic, financiar, de management sau juridic, inclusiv 7 ani în funcții de conducere executivă. De asemenea, membrii consiliilor de administrație și supraveghere trebuie să fie absolvenți ai unor studii superioare relevante, având experiență în domenii precum științele inginerești, economice, sociale sau juridice.
Modificări semnificative în guvernanța întreprinderilor publice
Recent, au fost adoptate modificări importante în reglementările care vizează întreprinderile publice, cu scopul de a îmbunătăți guvernanța și performanța managerială. Una dintre cele mai relevante schimbări este interdicția pentru membrii consiliului de administrație de a cumula această funcție cu cea de salariat al întreprinderii publice. În cazul în care administratorii sunt aleși din rândul angajaților, contractul individual de muncă va fi suspendat pe durata mandatului.
Proceduri de selecție și priorități de gen
În ceea ce privește procesul de selecție a membrilor consiliului de administrație (CA) sau al consiliului de supraveghere (CS), se va respecta legislația în vigoare la momentul încetării mandatului. La nivelul regiilor autonome și al întreprinderilor publice-societăți, în cazul candidaților cu punctaje egale, se va acorda prioritate candidatului din genul subreprezentat. De asemenea, se va asigura că cel puțin o treime dintre administratori aparțin acestui gen, fără a afecta clasamentul final.
Numirea directorilor și remunerația
Conform noilor reglementări, prerogativa numirii directorilor provizorii este atribuită Consiliului de Administrație sau Consiliului de Supraveghere. Durata mandatului și sancțiunile contravenționale aplicabile administratorilor provizorii se vor aplica și directorilor provizorii. De asemenea, pentru a spori performanța managerială, s-au adus modificări în ceea ce privește structura remunerației directoratului, care va include o indemnizație fixă și una variabilă, legată de realizarea obiectivelor stabilite.
Raportarea și monitorizarea performanței
Companiile publice vor fi obligate să elaboreze un raport trimestrial referitor la indicatorii cheie de performanță menționați în contractul de mandat. Acest raport va fi publicat pe pagina oficială a AMEPIP. Totodată, selecția membrilor în consiliul de administrație va trebui să fie finalizată în maximum 150 de zile de la aprobarea hotărârii adunării generale a acționarilor.
Rolul autorităților și excepțiile de la reglementări
Reglementările clarifică și rolul compartimentelor de guvernanță corporativă din cadrul autorităților publice tutelare în procesul de elaborare a scrisorii de așteptări, care va fi realizată în colaborare cu structurile de specialitate. AMEPIP va oferi aviz conform pentru procedurile de selecție și va putea dispune măsuri de remediere, acoperind toate întreprinderile publice care îndeplinesc criteriile stabilite.
De asemenea, excepția ocoalelor silvice de la aplicarea normelor de guvernanță corporativă a fost eliminată, iar data de raportare anuală a fost modificată, AMEPIP având obligația de a prezenta Guvernului un raport până la 30 septembrie al anului următor.
Măsuri pentru Alinierea Legislației în Domeniul Guvernanței Corporative
Proiectul de act normativ recent adoptat are ca principal obiectiv alinierea legislației referitoare la guvernanța corporativă a întreprinderilor publice cu cerințele stipulate în Decizia de Implementare a Consiliului din 29 octombrie 2021 (CID), care este parte integrantă a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Impactul Finanțării asupra Infrastructurii Naționale
Conform notei de fundamentare a Ordonanței de Urgență aprobate, suma de 500 de milioane de euro din PNRR este esențială pentru România. Acești bani ar putea fi pierduți dacă nu sunt îndeplinite jaloanele stabilite, iar fondurile respective sunt vitale pentru modernizarea și consolidarea infrastructurii energetice și de transport. Aceasta este o componentă crucială în atingerea obiectivelor naționale legate de tranziția energetică și reducerea emisiilor de carbon, în conformitate cu angajamentele internaționale asumate până în 2030.