Reexaminarea Legii Ordonanței de Urgență 153/2024 de către Ilie Bolojan
Ilie Bolojan a înaintat, miercuri, Parlamentului, o solicitare de reexaminare a legii care aprobă ordonanța de urgență a Guvernului 153/2024, ce prevede măsuri pentru administrația publică centrală. Președintele interimar subliniază că, din punct de vedere procedural, proiectul a fost clasificat ca lege organică în Camera Deputaților, dar a fost adoptat ca lege ordinară la Senat.
„Referitor la parcursul legislativ al acestei legi, la Camera Deputaților, în calitate de primă Cameră, conform fișei legislative, legea a fost considerată organică”, a afirmat Bolojan, menționând că aceasta a fost adoptată tacit, depășind termenul de 30 de zile pentru adoptare. Cu toate acestea, „la Senat, Comisia pentru administrație publică a calificat legea ca făcând parte din categoria legilor ordinare, considerând că decizia aparține Senatului”, a adăugat el.
Proiectul a fost aprobat de Senat cu 66 de voturi pentru, 51 împotrivă și două abțineri, dintr-un total de 119 senatori prezenți, din cei 134. „Votul din plenul Senatului a respectat majoritatea simplă necesară pentru adoptarea legilor ordinare, astfel că actul normativ este considerat ca fiind o lege ordinară”, a explicat președintele interimar în cererea sa de reexaminare.
Bolojan a subliniat că ordinea camerelor, respectiv Camera Deputaților ca primă Cameră sesizată și Senatul ca Cameră decizională, nu își justifică parcursul decât prin recunoașterea caracterului organic al legii.
Modificările aduse ministerelor și autorităților
Actul normativ supus reexaminării are ca scop reglementarea unor măsuri ce vizează reformele legislative în ceea ce privește structura și reorganizarea administrației publice centrale.
Astfel, Ministerul Educației și Cercetării, rezultat din preluarea Ministerului Educației, va avea sub coordonare Autoritatea Națională pentru Cercetare, care va prelua patrimoniul, personalul, posturile și activitățile din domeniul cercetării, aflate în prezent la Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării.
Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale va prelua, prin protocol, personalul, patrimoniul, posturile și activitatea corespunzătoare domeniilor familiei și tineretului de la Agenția Națională pentru Sport. În plus, Autoritatea pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopției va trece din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.
Agenția Națională pentru Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați va fi transferată din subordinea Ministerului Familiei și va fi coordonată de Guvern, prin Cancelaria Prim-Ministrului, fiind finanțată din bugetul Secretariatului General al Guvernului. De asemenea, casele de cultură studențească, inclusiv Complexul Cultural Sportiv Studențesc „Tei” din București, vor fi transferate la Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.
Direcțiile județene pentru familie și tineret, precum și Direcția pentru Familie și Tineret a Municipiului București, vor fi, de asemenea, transferate din subordinea Ministerului Familiei în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale. În plus, Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării se va reorganiza prin divizare.
Crearea Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului
Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului este instituit prin integrarea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului cu segmentul de digitalizare provenit de la Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării.
Reorganizarea Autorității pentru Digitalizarea României
Autoritatea pentru Digitalizarea României va fi transferată din subordinea Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, care se va desființa, în subordinea noului Minister al Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului.