Actriță din Cluj Victimă a Escrocheriei „Creditul”
O actriță de la Teatrul Național din Cluj, Patricia Brad, a fost păgubită cu suma de 100.000 de lei, devenind victimă a unei escrocherii cunoscută sub numele de „creditul”. Aceasta a fost contactată, pe rând, de persoane care s-au prezentat ca angajați ai unei bănci, specialiști ai BNR și, în cele din urmă, polițiști.
Modul de Operare al Escrocilor
Escrocheria a început cu un apel din partea unui pretins angajat al unei bănci, care i-a comunicat actriței că cineva a încercat să obțină un credit pe numele ei. Ulterior, Patricia a fost contactată de doi indivizi care s-au prezentat ca polițiști. Aceștia i-au sugerat să verifice cui a oferit copie de buletin, să verifice numerele de telefon și să se conecteze la contul său bancar pentru a căuta eventuale nereguli. „Aici cred că de fapt se construia încrederea”, a declarat ea.
Instruire Detaliată și Convingere
Apoi, un așa-zis specialist BNR i-a sugerat să se prezinte la o bancă pentru a solicita un credit pe suma maximă. „După aceea, îmi trimiteți mie creditul, eu vă anulez și nimeni nu va mai putea să-și facă credit pe numele dumneavoastră”, a continuat Patricia. Deși inițial a fost sceptică, escrocii au reușit să o convingă, oferindu-i un număr de telefon care apărea pe site-ul BNR. Apoi, i-au indicat o sucursală bancară unde să se prezinte.
Execuția Planului
Patricia a luat un taxi, iar în timpul călătoriei, escrocii îi ofereau instrucțiuni prin telefon, afirmând că o monitorizează prin camerele de supraveghere. „Cu poezia învățată, cum că îmi iau un credit pentru nevoi personale, pentru renovarea apartamentului”, a adăugat actrița. Inițial, a avut noroc, deoarece site-ul ANAF nu funcționa, iar banca nu a reușit să-i verifice situația financiară, închizând apelul.
Amenințări și Transferul de Bani
După o nouă amenințare din partea unui așa-zis polițist, Patricia s-a prezentat la bancă și a obținut creditul. A scos banii și a urmat instrucțiunile escrocilor, care i-au cerut să efectueze un transfer de bani printr-un bancomat de BITCOIN. „Am introdus sumele acolo și, când am ajuns acasă, a închis telefonul și a șters toate mesajele. Am luat suma de 100.000 de lei, iar eu va trebui să plătesc băncii 140.000 de lei, cu tot cu dobânzi”, a explicat ea.
Investigații în Curs
Patricia a depus plângere, iar autoritățile au demarat o anchetă. Iulian Timșa, purtător de cuvânt al IPJ Cluj, a recomandat ca, în cazul unui apel suspect, să se contacteze direct instituția menționată, folosind numerele oficiale. De asemenea, este esențial să nu se divulge informații sensibile, inclusiv datele cardurilor bancare.
Banca Națională a României a emis un avertisment referitor la creșterea tentativelor de fraudă prin apeluri telefonice, mesaje și site-uri de internet.