Operațiune de amploare împotriva contrabandei de automobile avariate
O acțiune extinsă, coordonată de Parchetul European (EPPO) și susținută de Europol, a dus la distrugerea unei rețele de contrabandă care aducea automobile grav avariate din Statele Unite în diverse state ale Uniunii Europene. Până în prezent, zece suspecți au fost arestați, inclusiv liderul organizației, un cetățean lituanian, iar alți 18 au fost audiați. Ancheta a avut loc și în România, alături de aproape 20 de alte țări.
Colaborare internațională în investigarea rețelei
Investigația, care a implicat EPPO, Europol, Eurojust și instituții juridice din zece țări, inclusiv Direcția Națională Anticorupție din România, a mobilizat aproximativ 1.000 de polițiști, ofițeri fiscali și vamali. Aceștia au efectuat aproximativ 200 de percheziții în diverse state. Scopul investigației a fost de a desființa o vastă organizație criminală responsabilă pentru introducerea ilegală de automobile grav avariate din SUA în Uniunea Europeană, care erau ulterior vândute clienților după reparații superficiale. În acest mod, rețeaua fraudau și plata taxelor vamale, comițând în același timp fraude în ceea ce privește taxa pe valoarea adăugată (TVA).
Pe lângă prejudiciile financiare aduse bugetelor statelor europene, această schemă criminală reprezenta un risc considerabil pentru consumatorii europeni, care achiziționau vehicule periculoase fără a avea cunoștință de adevărata lor stare.
Detalii despre rețea și metodele utilizate
Numărul total de suspecți arestați include zece indivizi, dintre care unul este liderul organizației, iar ceilalți 18 suspecți, toți cetățeni lituanieni, au fost reținuți pentru audieri. Autoritățile europene investighează, de asemenea, și suspecți de naționalitate rusă.
Denumită „Nimmersatt”, ancheta s-a extins din SUA în Rusia, având legături și în Canada, Ungaria, Irlanda și Marea Britanie, precum și în 11 țări ale Uniunii Europene. Acțiuni recente au fost desfășurate în Bulgaria, Estonia, Germania, Ungaria, Letonia, Lituania, Olanda, Portugalia, România și Spania.
Originea vehiculelor avariate
Organizațiile criminale din această rețea exploatează piața din SUA pentru a obține automobile avariate în accidente, care sunt adesea vândute de companiile de asigurări sau dezmembrate pentru piese. Grupul investigat de EPPO a achiziționat cantități mari de vehicule grav avariate de la companiile de asigurări din SUA prin intermediul licitațiilor online, expediindu-le ulterior în Uniunea Europeană.
Pentru a ascunde originea mașinilor, infractorii au utilizat o rețea de companii false și facturi fictive. Astfel, vehiculele au ajuns în UE cu un istoric comercial ocult, conform informațiilor oferite de Europol.
Mașinile erau importate în diverse porturi, cum ar fi Anvers (Belgia), Bremerhaven (Germania), Klaipėda (Lituania) și Rotterdam (Olanda). Pentru a evita plata unei părți semnificative din taxe vamale, suspecții prezentau autorităților facturi false, declarând o valoare mult mai mică decât cea reală a vehiculelor.
Ulterior, automobilele erau transportate pe uscat către Lituania pentru a fi reparate în ateliere auto, însă există dovezi că reparațiile erau doar superficiale, menite să facă mașinile să pară în stare bună și să treacă procedurile de certificare tehnică. Când erau vândute clienților finali din Germania și alte țări europene, aceste vehicule erau prezentate ca având „niciodată un accident” sau „fiind în stare perfectă”.
Fraude în Comerțul cu Vehicule Avariate în Europa
O anchetă recentă a scos la iveală scheme complexe de fraudă în vânzarea vehiculelor avariate, care au fost reparate în mod profesionist pentru a ascunde daune grave, inclusiv lipsa airbag-urilor. Aceste vehicule, cu un preț de piață mai mic, au fost vândute pe piețele din Europa de Est, conform concluziilor investigatorilor.
Impozitare Frauduloasă în Germania
În Germania, dealerii auto conectați la o organizație criminală au aplicat în mod fraudulos o cotă redusă de TVA, utilizând o schemă cunoscută sub numele de „impozitare în marjă”. Această reglementare permite revânzătorilor să plătească TVA doar pe marja de profit, însă companiile implicate în anchetă au utilizat-o ilegal, deoarece vehiculele erau importate comercial, în principal din SUA și, în unele cazuri, din Canada. Această fraudă a permis vânzarea autoturismelor avariate la prețuri sub cele de piață, generând astfel concurență neloială, conform Europol.
Activități Frauduloase în Lituania
Se estimează că membrii grupării criminale organizate din Lituania au folosit companii locale pentru a spăla profiturile obținute din fraudă cu TVA și plăți în numerar de la cumpărătorii de mașini. Ancheta a relevat că celula din Lituania a colaborat cu firme din Bulgaria, Estonia, Ungaria, Letonia, Ţările de Jos și România pentru a masca cifra de afaceri reală a comerțului cu vehicule de salvare. Această grupare a fost înființată în 2020 și era condusă de un cetățean lituanian, arestat în urma investigației. Din Lituania au fost vândute cel puțin 16.500 de vehicule, generând venituri de aproximativ 144 de milioane de euro.
Schemă Extinsă cu Ramificații Internaționale
Investigația a dezvăluit o schemă infracțională complexă, cu legături în 18 țări, datorită eforturilor comune ale EPPO, Europol, Eurojust și autorităților naționale. Printre persoanele vizate se numără membri de bază ai organizației criminale din Rusia și Lituania, precum și suspecți implicați în importul și transportul vehiculelor, alături de zeci de dealeri de mașini.
Prejudiciul estimat cauzat de aceste activități infracționale este de cel puțin 31 de milioane de euro, reprezentând TVA și taxe vamale neachitate. Sume de până la 26,5 milioane de euro au fost blocate, iar 116 vehicule, în valoare de aproximativ 2,3 milioane de euro, au fost confiscate, împreună cu 0,5 milioane de euro în numerar și articole de lux.
Acțiuni Operaționale EMPACT
Această investigație face parte dintr-o acțiune operațională EMPACT, menită să combată grupurile criminale organizate implicate în fraudele de TVA și alte activități infracționale legate de importul și comerțul cu vehicule grav avariate din țări terțe în Uniunea Europeană. Lituania a condus această acțiune, având suportul și coordonarea Europol, începând cu furnizarea de informații despre acest nou „modus operandi”.