Ultima Oră
Toate mașinile din Statele Unite urmează să devină mai costisitoare, posibil cu până la 15.000 de dolari. „Este doar matematică.”
Impactul tarifelor auto asupra industriei automobile
Industria auto se confruntă cu provocări majore din cauza tarifelor impuse de președintele Donald Trump, conform declarațiilor fostului director general al Ford, Mark Fields. Acesta a afirmat că „costul vehiculelor va crește. Este o chestiune de matematică. Nu există niciun vehicul care să nu fie afectat de aceste tarife”, în cadrul unui interviu telefonic pentru CNN.
Creșterea prețurilor vehiculelor în SUA
Tariful de 25% aplicat mașinilor importate a intrat în vigoare joi, parte a strategiei președintelui de a revigora locurile de muncă în sectorul auto american. Administrația intenționează să extindă tarifele și asupra pieselor auto până la data de 3 mai. Conform estimărilor Bank of America, implementarea acestui tarif ar putea duce la o creștere a costurilor vehiculelor asamblate în SUA cu aproximativ 26 de miliarde de dolari, ceea ce se traduce printr-o majorare medie de aproximativ 3.285 de dolari pe vehicul.
Chiar și mașinile fabricate în SUA, care utilizează piese importate, se așteaptă să devină mai costisitoare. Goldman Sachs estimează că prețul vehiculelor importate ar putea crește cu sume cuprinse între 5.000 și 15.000 de dolari pe unitate din cauza acestor tarife.
Reacția producătorilor și a consumatorilor
Fields consideră că producătorii auto ar putea decide să suporte o parte din costurile tarifelor, dar este probabil ca restul să fie transferat consumatorilor prin creșterea prețurilor și reducerea stimulentelor. Rămâne incert dacă consumatorii vor putea suporta această „durere” financiară, având în vedere că prețurile automobilelor sunt deja aproape de maximele istorice.
Analiștii de la Bank of America au subliniat că „creșterile de prețuri vor duce la o scădere a cererii”, având în vedere că accesibilitatea a devenit o problemă majoră pentru cumpărători. Aceștia au estimat că, în cazul în care producătorii transferă întregul tarif de 25% consumatorilor, vânzările de automobile din SUA ar putea scădea cu aproximativ 3,2 milioane de vehicule, ceea ce reprezintă o scădere de aproximativ 20% din tendința anuală actuală.
Chiar și în scenariul în care producătorii ar transfera doar 15% din costul tarifelor către consumatori, vânzările ar putea scădea cu aproximativ 2,5 milioane de unități.
Amenințările și reacțiile președintelui
Recent, Wall Street Journal a raportat că Trump a avut o discuție telefonică cu directori executivi din industria auto, în care a amenințat cu tarife și mai mari dacă prețurile cresc din cauza tarifelor la import. Trump a negat că ar fi exercitat presiuni asupra producătorilor auto pentru a evita creșterea prețurilor, spunând: „Nu-mi pasă deloc dacă cresc prețurile, pentru că oamenii vor începe să cumpere mașini americane”.
Fields a declarat că este „pur și simplu nerealist” să le ceri directorilor din industria auto să nu crească prețurile și a caracterizat aceasta ca fiind „doar o altă modalitate de a impune controlul prețurilor”. El a adăugat că amenințările din partea președintelui pot fi intimidante, afirmând: „Este foarte intimidant atunci când președintele Statelor Unite spune: ‘Absorbiți costurile și lăsați-le să vă afecteze rezultatele'”.
Potențiala amenințare a tarifelor auto asupra industriei auto din SUA
Administrația de la Casa Albă a afirmat că introducerea tarifelor pentru automobile va stimula atât producția de vehicule, cât și crearea de locuri de muncă în Statele Unite. Președintele a subliniat, în cadrul anunțului său, că aceste măsuri vor conduce la construirea unei multitudini de uzine, în special a celor auto, afirmând: „Veți observa cifre pe care nu le-ați mai văzut în ceea ce privește ocuparea forței de muncă. Vor fi mulți oameni care vor produce o cantitate semnificativă de mașini.”
Impactul tarifelor asupra locurilor de muncă
Cu toate acestea, există temeri că implementarea acestor tarife ar putea duce la pierderi de locuri de muncă în anumite sectoare, în special dacă cererea de automobile scade semnificativ, determinând fabricile să reducă sau să oprească producția. De exemplu, se estimează că sute de angajați de la Cleveland-Cliffs din Minnesota ar putea fi concediați din cauza scăderii comenzilor, provocată de noile tarife.
Relocalizarea locurilor de muncă în SUA
Pe de altă parte, experții din domeniu, precum Fields, susțin că tarifele auto vor determina în mod cert producătorii să își relocheze o parte din locurile de muncă în Statele Unite. Potrivit estimărilor Bank of America, producătorii auto ar putea să își reducă costurile tarifare prin transferarea asamblării a aproximativ 1 milion de vehicule în fabricile existente din SUA. Totuși, relocarea unei fabrici este un proces complex, care poate dura mult timp și necesita investiții considerabile.
Provocările relocării fabricilor
Bank of America a indicat că, în următorii cinci ani, mulți producători de automobile ar putea decide să își mute producția în SUA, însă acest lucru depinde de disponibilitatea unor „investiții mari de capital”. Directorii executivi ar fi reticenți în a face aceste investiții fără o claritate asupra politicii tarifare pe termen lung, având în vedere că măsurile sunt impuse și eliminate pe termen scurt.
Sean Tucker, editor principal la Kelley Blue Book, a subliniat că directorii trebuie să ia în calcul costurile și rentabilitatea pe termen lung, dar că este dificil să prezică evoluțiile pe termen scurt.
Provocarea forței de muncă
O altă întrebare esențială este disponibilitatea forței de muncă necesare pentru noile fabrici de automobile din SUA. Aceasta este o provocare majoră, având în vedere îmbătrânirea forței de muncă și restricțiile asupra imigrației. Fields a remarcat că, chiar și în perioada de redresare economică post-Marea Recesiune, Ford a întâmpinat dificultăți în a angaja și păstra lucrători calificați.
„Ne-a fost greu să găsim oameni dispuși să îndeplinească această muncă dificilă și repetitivă,” a declarat Fields, adăugând că mulți angajați au părăsit locurile de muncă din cauza dificultăților întâmpinate.
Costurile de producție și impactul asupra consumatorilor
Chiar dacă producătorii de automobile reușesc să găsească muncitori, aceștia vor trebui să ofere salarii mai mari și beneficii mai atractive comparativ cu cele din Mexic. Aceste costuri suplimentare vor fi, cel mai probabil, transferate consumatorilor, ceea ce va crește prețul vehiculelor.
Bank of America a subliniat că ar fi „practic imposibil” să se relocalizeze majoritatea pieselor auto din cauza costului forței de muncă în Statele Unite, ceea ce va reprezenta o provocare semnificativă pentru industria auto americană.
Câștigători neintenționați în industria auto
Transferul producției în Statele Unite generează o presiune asupra producătorilor de automobile, determinându-i să se concentreze pe vehiculele mai scumpe, cu marje de profit mai ridicate, în detrimentul celor mai accesibile. Aceasta tendință va îngreuna accesul americanilor la diverse tipuri de vehicule.
Analiștii de la Bank of America au subliniat că această situație va amplifica necesitatea de soluții de transport la prețuri accesibile. O posibilă rezolvare ar putea veni din partea producătorilor auto chinezi, precum BYD și Geely, care ar putea oferi alternative mai ieftine, dacă își desfășoară activitatea în Statele Unite.
Fields, un expert în domeniu, sugerează că toate provocările generate de războiul comercial și costurile tarifelor ar putea afecta pe termen lung producătorii auto din Occident. Ironia situației este că, în acest context, cei mai mari beneficiari ar putea fi tocmai producătorii chinezi, care se află în centrul atenției comerciale.
„Cei mai mari câștigători sunt producătorii chinezi”, a declarat Fields. „În timp ce producătorii auto occidentali se concentrează pe gestionarea tarifelor, producătorii chinezi vor continua să inoveze și să își mențină un avantaj competitiv.”
