Connect with us

UE aplică sancțiuni financiare Apple și Meta. Care este cauza și ce sumă este implicată?

Divers

UE aplică sancțiuni financiare Apple și Meta. Care este cauza și ce sumă este implicată?

Uniunea Europeană amendează Apple și Meta

Uniunea Europeană a sancționat companiile americane Apple și Meta, compania-mamă a platformelor Facebook, Instagram și WhatsApp, cu o sumă totală de 700 de milioane de euro. Această penalizare a fost impusă pentru nerespectarea normelor de concurență digitală stabilite de blocul comunitar, ceea ce ar putea genera tensiuni cu președintele american Donald Trump, în contextul actualului conflict comercial.

Încălcările constatate de Comisia Europeană

Comisia Europeană a concluzionat că Apple a încălcat obligațiile impuse prin Actul legislativ privind piețele digitale (DMA), iar Meta a nesocotit obligația de a oferi consumatorilor opțiunea de a alege servicii care utilizează mai puține date personale. Astfel, Apple a fost amendată cu 500 de milioane de euro, în timp ce Meta a primit o penalizare de 200 de milioane de euro. Aceste decizii vin după un dialog extins cu cele două companii, care au avut ocazia să își exprime punctele de vedere și argumentele.

Decizia de neconformitate privind Apple

Conform Regulamentului privind piețele digitale, dezvoltatorii de aplicații care distribuie aplicații prin intermediul App Store-ului Apple ar trebui să aibă capacitatea de a informa utilizatorii, fără costuri, despre oferte alternative din afara App Store, să îi ghideze către aceste oferte și să le permită să efectueze achiziții. Comisia a constatat că Apple nu respectă această obligație, impunând o serie de restricții care împiedică dezvoltatorii să profite pe deplin de canalele alternative de distribuție. Drept urmare, consumatorii nu au acces la oferte mai avantajoase, deoarece Apple limitează informațiile pe care dezvoltatorii le pot furniza. Comisia a cerut Apple să elimine aceste restricții și să nu mai perpetueze comportamentele neconforme în viitor. Amenda a fost stabilită având în vedere gravitatea și durata încălcărilor.

Decizia de neconformitate privind Meta

În ceea ce privește Meta, aceasta a introdus un model de publicitate denumit „Consimțământ sau plată” în noiembrie 2023. Prin acest model, utilizatorii Facebook și Instagram din Uniunea Europeană au avut opțiunea de a accepta combinarea datelor personale pentru publicitate personalizată sau de a plăti un abonament lunar pentru a evita reclamele. Comisia Europeană a stabilit că acest model nu respectă Regulamentul privind piețele digitale, deoarece nu oferă utilizatorilor opțiunea necesară de a alege un serviciu care utilizează mai puține date personale, dar care este echivalent din alte perspective.

Meta Introduce Un Nou Model de Anunțuri Personalizate

În luna noiembrie a anului 2024, Meta a lansat o versiune actualizată a modelului său de anunțuri personalizate, după discuții ample cu Comisia Europeană. Această nouă opțiune promite să utilizeze un volum mai redus de date cu caracter personal pentru a afișa publicitate, în încercarea de a respecta reglementările în vigoare.

Comisia Europeană evaluează acum impactul acestei opțiuni recente și continuă dialogul cu Meta, solicitând dovezi concrete cu privire la efectele practice ale noului model de anunțuri. Decizia recentă de constatare a neconformității se concentrează asupra perioadei în care utilizatorii din UE au avut acces la opțiunea „Consimțământ sau plată”, disponibilă între martie 2024, când a intrat în vigoare Actul legislativ privind piețele digitale, și noiembrie 2024, când a fost implementat noul model de anunțuri.

Amenda Aplicată Meta

Amenda impusă Meta reflectă gravitatea și durata neconformității, fiind una dintre primele decizii de acest tip adoptate conform Regulamentului privind piețele digitale. De asemenea, Comisia a hotărât că serviciul de intermediere online Facebook Marketplace nu ar mai trebui să fie desemnat sub incidența acestui regulament. Această decizie a fost luată după o cerere de reexaminare formulată de Meta pe 5 martie 2024.

În urma unei analize detaliate a argumentelor prezentate de Meta și a măsurilor implementate de companie pentru a asigura conformitatea cu legislația, Comisia a constatat că Marketplace avea sub 10.000 de utilizatori comerciali în 2024. Astfel, Meta nu mai îndeplinește criteriile necesare care sugerează că Marketplace reprezintă un canal important pentru comercianți în relația cu utilizatorii finali.

Termenele de Conformitate

Atât Apple, cât și Meta au la dispoziție 60 de zile pentru a se conforma deciziilor Comisiei, în caz contrar riscând penalități cu caracter cominatoriu. Comisia continuă să colaboreze cu ambele companii pentru a se asigura că respectă reglementările în vigoare și deciziile emise în cadrul Regulamentului privind piețele digitale.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in Divers

Advertisement
To Top