Producătorii auto chinezi accelerează exporturile de vehicule hibride către Europa, exploatând o portiță în politica tarifară a Uniunii Europene. În timp ce vehiculele electrice (EV) importate din China sunt supuse unor taxe de până la 45,3%, hibridele nu intră sub incidența acestor tarife, ceea ce le permite companiilor chineze să pătrundă pe piața europeană în creștere.
Creștere spectaculoasă a exporturilor hibride
Între iulie și octombrie 2024, exporturile de vehicule hibride din China către Europa s-au triplat, ajungând la 65.800 de unități. Ponderea acestora în totalul exporturilor auto chineze către Europa a crescut la 18% în al treilea trimestru al anului, față de doar 9% în primul trimestru.
Ofensiva producătorilor chinezi
Giganți auto precum BYD și Geely adoptă strategii agresive pentru a atrage consumatorii europeni:
- BYD a lansat modelul hibrid plug-in Seal U DM-i, cu un preț de 35.900 de euro, semnificativ mai mic decât al modelelor similare oferite de Volkswagen și Toyota.
- Geely, prin brandul său Lynk & Co, a introdus recent un model hibrid competitiv, consolidându-și poziția pe piața europeană.
Impactul asupra pieței europene
Extinderea ofertei de hibride chinezești vine într-un context economic tensionat, în care inflația și costurile ridicate de viață îi determină pe consumatori să caute soluții mai accesibile. Această tendință sporește presiunea asupra producătorilor auto europeni, dar riscă, totodată, să declanșeze noi măsuri protecționiste din partea UE, inclusiv extinderea tarifelor și la hibride.
Strategiile companiilor chineze ar putea remodela piața auto din Europa, crescând competitivitatea și oferind consumatorilor mai multe opțiuni, dar amplificând, totodată, tensiunile comerciale dintre UE și China.