Decizia Curții Constituționale privind pensiile militare
Curtea Constituțională a României (CCR) a acceptat, în data de 11 martie 2025, sesizarea Avocatului Poporului, stabilind că legea de completare a Legii privind pensiile militare este neconstituțională. Decizia a fost adoptată cu unanimitate de voturi în cadrul controlului de constituționalitate a priori.
Curtea a concluzionat că Legea pentru completarea Legii nr. 223/2015 referitoare la pensiile militare de stat este neconstituțională în totalitate. Principala motivare a CCR se referă la faptul că reglementarea a două sisteme de echilibrare a pensiilor militare, cu regimuri juridice diferite în funcție de data intrării în vigoare a legii contestate, contravine prevederilor articolului 16, alineatul (1) din Constituție. Decizia este definitivă și are caracter general obligatoriu. Detaliile motivării vor fi incluse în decizia care urmează să fie publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Obiecțiile Avocatului Poporului
În sesizarea înaintată CCR, Avocatul Poporului a subliniat că legea modificatoare a Legii pensiilor militare nu a avut aprobate sursele de finanțare. Conform normelor legale și jurisprudenței Curții Constituționale, este imperativ ca inițiatorii să ceară Guvernului fișa financiară, iar nepredarea acesteia de către autoritatea publică responsabilă în termenul legal nu poate constitui un obstacol în continuarea procesului legislativ.
Analizând procesul legislativ al Legii pentru completarea Legii 223/2015, Avocatul Poporului a observat că Guvernul a fost împiedicat să-și îndeplinească obligația de a întocmi fișa financiară în termenul legal de 45 de zile. Astfel, fișa a fost solicitată pe 7 octombrie 2024, iar termenul pentru transmiterea acesteia era 20 noiembrie 2024. Cu toate acestea, propunerea legislativă a fost adoptată pe 5 noiembrie 2024, cu mult înainte ca termenul legal să expire.
Consecințele neîndeplinirii procedurii legale
Avocatul Poporului a susținut că îndeplinirea formală a solicitării fișei financiare, fără a aștepta expirarea celor 45 de zile necesare, contravine articolului 138, alineatul (5) din Constituție. Deși punctul de vedere al Guvernului, transmis în conformitate cu articolul 111, alineatul (1), nu se consideră o fișă financiară în sensul legii fundamentale, acesta conține totuși o estimare a impactului bugetar generat de propunerea legislativă.
Estimarea Guvernului se bazează pe o metodologie proprie de calcul, care include determinarea diferenței dintre solda de grad majorată și solda de grad din ultima lună a recalculării din 2016, fără a ține cont de cuantumul în plată. În ceea ce privește solda de funcție, estimarea se face pe baza creșterii medii a acesteia din perioada 2016-2024.
Impactul actualizării soldelor în sistemul bugetar
Estimările recente indică faptul că actualizarea soldelor de grad va avea un cost de aproximativ 130 milioane lei. În același timp, actualizarea soldelor de funcție este estimată la 240 milioane lei. Aceste modificări vor genera un impact bugetar lunar total de aproximativ 370 milioane lei.
Aceste informații vin din partea Avocatului Poporului, care subliniază importanța acestor ajustări financiare în contextul bugetului național.