Protestul angajaților CNIR împotriva conducerii
Angajații Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) au transmis o scrisoare de protest ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, în care își exprimă nemulțumirea față de atitudinea și acțiunile membrilor consiliului de administrație, Cătălin Urtoi, Ion Cosmin Petrescu și Marius Sorin Ovidiu Bota. Aceștia acuză faptul că atitudinea disprețuitoare și acțiunile jignitoare ale membrilor consiliului le-au lezat demnitatea profesională.
Solicitarea de triplare a indemnizației
Conform informațiilor, Cătălin Urtoi și Marius Sorin Bota au solicitat, în cadrul Consiliului de Remunerare, triplarea indemnizației pentru toți membrii consiliului de administrație, de la 8.591 lei la 27.000 lei brut. Această solicitare a venit după ce administratorii Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și-au dublat indemnizațiile în luna decembrie.
Declarații controversate și reacții ale angajaților
Angajații CNIR au menționat că, pe 31 ianuarie 2025, Ion Cosmin Petrescu a afirmat că „la ora asta nu sunt mai mult de 12 persoane în companie”, sugerând o lipsă de implicare a angajaților. Această declarație a stârnit indignarea a 53 de salariați, care s-au adunat în sala de ședințe pentru a-și exprima nemulțumirea față de comportamentul celor trei membri ai consiliului.
Incompetența conducerii
În plus, angajații au subliniat că membrii consiliului de administrație nu cunosc numărul actual de angajați ai companiei și confunda condica de prezență cu pontajul. Aceștia au fost surprinși să audă întrebări despre prezența personalului în teren.
Atitudinea agresivă și lipsa respectului
Incidentul a fost agravat de comportamentul sfidător al membrilor consiliului. În timpul discuțiilor, Marius Sorin Ovidiu Bota a întrerupt încercarea președintelui sindicatului de a exprima punctul de vedere al angajaților, punând sub semnul întrebării dreptul acestuia de a vorbi. Aceasta a dus la o reacție negativă din partea salariaților, care au considerat că atitudinea lor contravine principiilor de guvernanță corporativă și Codului de Etică al CNIR.
Impactul asupra moralului angajaților
Angajații CNIR au menționat că afirmațiile jignitoare și nefondate ale membrilor consiliului au generat o stare de nemulțumire profundă, demoralizându-i pe cei care au muncit din greu pentru a avansa proiectele de infrastructură. Aceștia au subliniat că au prestat ore suplimentare fără a solicita compensații, demonstrând astfel angajamentul lor față de companie.
Mersul proiectelor de infrastructură și imaginea companiei de stat
Recent, s-a transmis o scrisoare către ministrul Transporturilor, în care angajații unei companii de stat subliniază eforturile depuse pentru avansarea proiectelor de infrastructură. Aceștia își propun să demonstreze că organizația poate funcționa la cele mai înalte standarde, depășind percepția tradițională a unei „companii de stat”. Conform scrisorii, angajații au dedicat multe ore suplimentare, uneori chiar și în zilele libere, fără a solicita compensația financiară, motivați de dorința de a contribui la dezvoltarea infrastructurii rutiere și de a răspunde așteptărilor societății.
Critici aduse conducerii companiei
În documentul menționat, se afirmă că „Cătălin Urtoi își arogă, în mod continuu, merite pe care nu le are”. Angajații acuză conducerea executivă de denigrarea muncii colective, susținând că afirmațiile lui Urtoi, care acuză blocarea proiectelor de infrastructură din zona Moldovei, sunt nefondate și răuvoitoare. Aceștia solicită un mediu de lucru civilizat și își exprimă indignarea față de comentariile negative făcute în spațiul public, care afectează demnitatea lor profesională.
Angajații cer ministrului să analizeze posibilitatea sancționării celor trei membri ai consiliului de administrație: Cătălin Urtoi, Ion Cosmin Petrescu și Marius Sorin Ovidiu Bota, invocând respectarea prevederilor legale.
Reacțiile premierului și ministrului Transporturilor
Premierul Marcel Ciolacu a declarat că nu va aproba solicitările conducătorilor de la CNIR, care doresc să le fie triplate indemnizațiile. El a criticat atitudinea acestora, menționând că „când nu mai există bun-simț, trebuie intervenit legislativ și cu asumare politică”. Ciolacu și-a exprimat revolta față de faptul că membrii CNIR își propun triplarea indemnizațiilor în contextul discuțiilor despre reducerea cheltuielilor publice.
La rândul său, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a reacționat la intenția de majorare a indemnizațiilor, afirmând că nu este de acord cu propunerile respective. Grindeanu a solicitat Adunării Generale a Acționarilor să respingă aceste cereri, subliniind că a avut discuții anterioare pe această temă.
Reacția Ministrului Grindeanu față de solicitările inacceptabile
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Grindeanu, a exprimat ferm poziția sa cu privire la anumite solicitări considerate inacceptabile. Într-o postare pe Facebook, el și-a arătat satisfacția că alții împărtășesc aceeași opinie, ceea ce îi întărește convingerea că nu se va acorda un tratament preferențial în acest context.
Responsabilitatea cheltuirii banului public
Grindeanu a subliniat necesitatea ca reprezentanții acționarului majoritar să manifeste responsabilitate în gestionarea banilor publici. El a afirmat: „Nu voi fi niciodată de acord cu plata unor sume care să nu se susțină pe rezultate clare și performanțe evidente.”
Sprijin pentru reformele în companiile de stat
Ministrul a salutat, de asemenea, inițiativa prim-ministrului Ciolacu de a promova urgent un act normativ destinat limitării indemnizațiilor excesive ale unor membri din Consiliile de Administrație ale companiilor de stat. Aceasta este percepută ca o măsură necesară pentru asigurarea unei gestionări mai eficiente și transparente a resurselor publice.